Jakie zmiany wnosi otwarta bankowość? Wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Czym właściwie jest otwarta bankowość i jakie zmiany za sobą niesie? Szukasz więcej informacji na ten temat? Zajrzyj na naszą stronę!

Jakie zmiany wnosi otwarta bankowość? Wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Pojęcie otwartej bankowości, czyli open banking wcale nie jest nowe. Co prawda na popularności zaczęło zyskiwać kilka lat temu, jednak wtedy bazowano na domysłach i przypuszczeniach. Gdy unijna dyrektywa PSD2 weszła w życie, sektor finansowy nadał pracom właściwego tempa. Zapowiadano szereg zmian, które miały pozytywnie wpłynąć na wygodę klientów banku oraz ich podejście do zarządzania własnymi środkami. Co udało się wprowadzić od tego czasu? Na czym właściwie polega szeroko testowana agregacja rachunków? Dlaczego posiadacze wielu kont mogą mieć powody do zadowolenia? Czy bankowość internetowa i mobilna zostanie poddana rewolucji? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te i inne pytania – jesteś w dobrym miejscu.

Co to jest otwarta bankowość?

 

Z technicznego punktu widzenia otwarta bankowość to różnego rodzaju usługi finansowe, które mogą być świadczone w sytuacji, gdy banki udostępnią podmiotom trzecim, czyli TPP (Third Party Providers), określone informacje na temat rachunków swoich klientów. Wszystko odbywa się za pomocą otwartego interfejsu programistycznego – tzw. API. Choć dla osób niezwiązanych z bankowością oraz sektorem IT pewne rzeczy mogą wydawać się skomplikowane, celem wprowadzanych regulacji jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa wszystkich odbiorców usług bankowych. Wspomniana wcześniej agregacja rachunków bankowych to jedna z najważniejszych funkcjonalności w ramach całego procesu. Użytkownik z poziomu aplikacji wybranego banku może zyskać podgląd wszystkich swoich kont – ulokowanych w różnych instytucjach finansowych. To oczywiście dopiero początek.

Jakie zmiany wprowadza otwarta bankowość?

 

Nadrzędnym celem rozwiązań wdrażanych w ramach otwartej bankowości jest jak najszersze ujednolicenie rynku usług płatniczych we wszystkich państwach, które zrzesza Unia Europejska. Część zmian przyniesie również korzyści krajom wchodzącym w skład EOG, czyli Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dzięki dyrektywie PSD2:

 

  • konieczne stało się tzw. uwierzytelnianie dwuskładnikowe podczas logowania do systemów bankowości internetowej lub mobilnej – użytkownik podaje nie tylko login i hasło, ale także np. kod przesłany drogą SMS, dzięki czemu weryfikacja tożsamości stała się silniejsza,
  • czas rozpatrywania reklamacji przez banki znacząco się skrócił – z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych, choć w szczególnych sytuacjach okres ten może ulec wydłużeniu,
  • odpowiedzialność klienta z tytułu nieautoryzowanych transakcji, wykonanych w wyniku kradzieży jego karty płatniczej, została zmniejszona ze 150 EUR do 50 EUR – takie zabezpieczenie przyda się również wtedy, gdy karta kredytowa zostanie wykorzystana przez kogoś nieuprawnionego,
  • transakcje w obcych walutach będą realizowane między krajami EOG, czyli państwami członkowskimi UE, Liechtensteinem, Norwegią oraz Islandią taniej i szybciej – powinno to trwać maksymalnie 1 dzień roboczy.

 

Bezpieczeństwo oraz wygoda klientów są niezwykle ważne. Zapisy dyrektywy mają też jednak wpłynąć na rozwój innowacji w bankowości i łatwiejsze wdrażanie cennych rozwiązań.

Rozwiązania, z których warto skorzystać

 

Usługi open banking znacząco ułatwią klientom poruszanie się po internetowym i mobilnym ekosystemie bankowym. Jeśli ktoś ma konta w kilku instytucjach, opcja agregacji rachunków będzie dla niego nie lada gratką. Przykładowo: korzystając z jednej aplikacji sprawdzi saldo wszystkich swoich kont – bez konieczności przelogowywania się między systemami. To wbrew pozorom niemała oszczędność czasu. Od razu nasuwa się pytanie: czy otwarta bankowość ogranicza się jedynie do zbiorczego podglądu własnych rachunków? Nic podobnego. Niektóre z funkcjonalności pozostają nadal w fazie testów, jak np. możliwość operowania posiadanymi środkami z poziomu jednej aplikacji, przy czym to tylko kwestia czasu, aż prace wdrożeniowe w polskich bankach zostaną ukończone. Te najpopularniejsze, czyli m.in. Santander Bank Polska, nadają całemu procesowi odpowiedniej dynamiki.

Podsumowując

 

Sektor bankowy musi podążać za zmianami zachodzącymi w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie. Z niektórych profitów wielu użytkowników nie zdaje sobie jeszcze sprawy. Otwarta bankowość pozwoli np. na szybszą i bardziej wiarygodną ocenę, czy zdolność kredytowa danego klienta jest wystarczająca – co przy obecnej elastyczności rynku pracy ma niebagatelne znaczenie. Nie chodzi tylko o drobne zakupy ratalne, ale też wieloletnie zobowiązania finansowe – choćby w postaci obciążeń hipotecznych. Lepiej mają funkcjonować także zewnętrzne usługi płatnicze. Na ostateczny kształt przyszłych rozwiązań trzeba jeszcze poczekać, ponieważ dostosowanie wewnętrznej infrastruktury do ogólnych wymogów jest dla banków niemałym wyzwaniem. Jeśli wizja UE spotka się z entuzjazmem końcowych odbiorców, będzie można mówić o dużym sukcesie.