Mini poradnik: Jak sprawdzić w jakiej formie jest Twój wymarzony samochód

Miernik lakieru – to niezbędne narzędzie przy kupnie używanego samochodu.
Nie od dziś wiadomo, że kupno samochodu to nie lada wyzwanie. Jest to spora inwestycja
i każdy kupujący chce mieć pewność, że nie kupuje kota w worku. Często angażujemy do
tego osoby „z branży”, aby przyjrzeli się w jakiej formie jest nasz przyszły nabytek.
Tymczasem, dzięki coraz to nowszym gadżetom technologicznym jesteśmy w stanie
samodzielnie sprawdzić czy auto np; nie uczestniczyło w wypadku lub czy nie było
naprawiane.
To wszystko zrobisz za pomocą małego urządzenia jakim jest: miernik lakieru.
Test grubości lakieru jest bardzo praktycznym sposobem, żeby określić czy samochód
używany ma bujną historie. Dzięki możliwościom jakie daje nam miernik coraz większe
grono kierowców wyposaża się w takie urządzenie. Aby nie żałować wyboru – najpierw go
zmierzmy! Podpowiadamy, jak to zrobić.
Rodzaje mierników:
• Dynamometryczny
• Elektroniczny
Miernik dynamometryczny, to podstawowy miernik, który wykorzystuje do
pomiarów magnez. Używamy go tylko do badań elementów stalowych. Niestety
urządzenie pokazuje tylko spore różnice w grubości lakieru. Nadaje się do ogólnego
sprawdzenia stanu nadwozia i karoserii.
Jak stosować?
Przykładamy miernik do elementu, który chcemy sprawdzić i pociągamy energicznie. Im
słabiej magnes trzyma się elementu tym mamy większą pewność, że w tym miejscu jest
gruba warstwa lakieru, co za tym idzie – element był prawdopodobnie naprawiany.
(Koszt ok. 20 zł – 85 zł)
Miernik elektryczny, to już bardziej zaawansowany sprzęt do pomiaru. Posiada
wyświetlacz, zasilanie bateryjne lub akumulatorowe, a nawet pamięć kilkunastu
wcześniejszych pomiarów. Jest czuły i dokładny. Dodatkowym atutem jest to, że można
dokonywać pomiarów także na aluminium i tworzywach sztucznych.
Jak stosować?
Przed pierwszym użyciem należy dokonać wcześniej kalibracji za pomocą dołączonej
płyty. Należy wykonać ją najlepiej zawsze przed badaniem lub gdy pomiaru dokonuje się
zimą, a temperatura, w której przebywał, znacznie rożni się od tej przy badaniach. Cena
tych mierników jest sporo droższa lecz dzięki nim sprawdzimy więcej elementów
samochodu i wyniki będą dokładniejsze. (Koszt ok. 200 zł – 2000 zł)
Badanie pojazdu
Należy wykonywać na płaskiej powierzchni. Przed przystąpieniem do badania należy
oczyścić powierzchnię, którą będziemy sprawdzać. Pomiar rozpoczynamy od górnych
elementów. Warto sprawdzić kilkakrotnie jedną część w kilku miejscach. Ilość lakieru na
samochodzie europejskim powinna oscylować między (80 μm – 170 μm). W autach
wschodnich producentów wartość będzie mniejsza. Kolejna warstwa lakieru może wynosić
do 400 μm, w przypadku wyższego wyniku mamy pewność, że auto było naprawiane.
Kolejną radą będzie sprawdzenie czy wartości na drzwiach są symetryczne. Jeżeli nadal
macie wątpliwości, warto porównać z drugim takim samym modelem.
Oczywiście każdy producent nakłada indywidualną ilość powłoki lakierniczej i warto
sprawdzić, jaką przewiduje dana marka lub model.
Jeśli badania zostały dobrze wykonane i jesteście zadowoleni z wyników i ogólnego stanu
technicznego samochodu, nie pozostaje nic innego jak przystąpić do zakupu i ruszyć w
drogę!
Czujniki lakieru poleca Prodig – Tech.